Adblue
AdBlue bestaat uit een oplossing van 32.5% ureum in gedemineraliseerd water. Ureum is een afvalproduct dat wordt aangemaakt bij de eiwitstofwisseling in de lever. Een andere benaming voor AdBlue is AUS32.
Dit bereik je door AdBlue in het uitlaatsysteem te injecteren. Om dit systeem goed te laten werken zijn er een paar belangrijke onderdelen nodig:
SCR-Katalysator (Selective Catalytic Reduction)
AdBlue injecteer systeem
AdBlue opslagtank
AdBlue wordt vóór de SCR-katalysator in het uitlaatsysteem ingespoten / verneveld. Het wordt een SCR-katalysator genoemd omdat het alleen gemaakt is om NOx om te zetten. Nadat de AdBlue is geïnjecteerd gaat het door een menger heen om het goed te laten mengen met de uitlaatgassen. Omdat de temperatuur in de uitlaat dusdanig hoog is, breekt het af tot ammoniak en CO2.
Om het AdBlue systeem correct te laten functioneren is het noodzakelijk dat u alleen AdBlue van hoge kwaliteit gebruikt/tankt. Doet u dit niet, dan is de kans zeer grootdat dit nadelige gevolgen heeft voor de SCR-katalysator. In het ergste geval gaat hij kapot wat tot hoge reparatiekosten kan leiden.
EGR
Bij alle hedendaagse motoren wordt de EGR-klep ingebouwd. Dit gebeurd bij zowel diesel- als benzinemotoren. De voordeel van benzinemotoren is dat de gevolgen van vervuiling veel lager zijn bij de meeste dan bij de dieselmotoren. Dit komt omdat er bij een dieselmotor roet in de uitlaatgassen zit. Het werkingsprincipe van de EGR-klep is dat hij de uitlaatgassen terugvoert de cilinder in. Dit moet er voor zorgen dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen omlaag gebracht wordt (NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding). Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd. De eindtemperatuur in de cilinder is hierdoor na verbranding lager en is het NOx gehalte daarom gereduceerd.
Foutcodes
Tegenwoordig zitten auto’s boordenvol met sensoren en computers. Het gebeurt dan ook wel eens dat een sensor defect wordt en een foutcode genereert in het geheugen van de ECU. Een dergelijke foutcode noemt men een DTC ( Diagnostic Trouble Code). Deze code hoeft niet altijd een kritische code te zijn maar kan wel voor vervelende storingslampjes op het dashboard zorgen.
Denk hierbij aan een sensor die zijn contact verliest of niet toe komt aan zijn meetbereik. Bij dit soort storingen is het vaak zoeken naar een speld in een hooiberg, al dan niet te denken aan de kosten die daar aan verbonden zijn.
Roetfilter
Het roetfilter moet regelmatig geregenereerd worden ( schoongebrand worden ). Regeneratie van het roetfilter kan alleen plaatsvinden bij een temperatuur tussen de 500 en 600 graden. Om deze temperatuur te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter gespoten te worden dat vervolgens weer ontbrand wordt om de benodigde temperatuur in het roetfilter te bereiken. U kunt zich voorstellen dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstofverbruik.
Een feit is dat na het verwijderen van de roetfilter de turbo langer meegaat en de brandstofverbruik omlaag gaat. Dit komt omdat de turbo minder tegendruk heeft van het roetfilter. Het roetfilter kan je beschouwen als een soort zeef. De uitlaatgas moet door de zeef ( roetfilter ) heen om vervolgens door de rest van de uitlaat naar buiten te gaan. Dit wekt weerstand op ( tegendruk ). Als het roetfilter vol zit raken er een aantal van die doorgangen verstopt en kan er dus naar verhouding minder uitlaatgas doorheen dan eerst. Dit wekt nog meer tegendruk op. Als het roetfilter uiteindelijk
helemaal vol zit kan er geen uitlaatgas meer doorheen.
